مقاله بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و ابعاد آن بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان
دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۳۲ ب.ظ
مقاله بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و ابعاد آن بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 12
حجم فایل: 110 کیلوبایت
قیمت: 1500 تومان
دانلود مقاله با موضوع بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و ابعاد آن بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان،
در قالب word و در 12 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه
روش
یافته ها
بحث
نتیجه گیری
منابع
Abstract
چکیده مقاله:
بخش قابل توجه ای از یادگیری های دا نش آموزان ،که درنتیجه ی تعاملات افراد و جو حاکم بر محیط آموزشی حاصل می شود را برنامه درسی پنهان می نامند . لذا با توجه به اهمیت موضوع و نقش آن در تعلیم و تربیت ، هدف مطالعه حاضر نیز بررسی رابطه ی برنامه درسی پنهان و ابعاد آن با عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه شهراصفهان بود. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر اصفهان بود .حجم نمونه 240 نفر و به روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. به منظورگردآوری اطلاعات برنامه درسی پنهان از پرسشنامه ای محقّق ساخته که شامل 35سوال بسته پاسخ از نوع مقیاس 5 درجه ای لیکرت و درقالب 5 مؤلفه (قوانین و مقررات ، تعامل معلم - دانش آموز، تعامل بین فردی دانش آموزان ، تعامل کادرآموزشی - دانش آموز و امکانات آموزشی -سخت افزاری) استفاده گردید. جهت گردآوری اطلاعات مرتبط با سلامت روان از پرسشنامه استاندارد گلدبرگ (1972) استفاده شد . همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی کولموگراف اسمیرنف و ضریب همبستگی اتا استفاده گردید. یکی از نتایج پژوهش رابطه ی مثبت و معنادار برنامه درسی پنهان و بعد تعامل کادرآموزشی –دانش آموز با عملکرد تحصیلی بود. از دیگر نتایج پژوهش ، ارتباط منفی و معنادار ابعاد قوانین و مقررات و امکانات آموزشی- سخت افزاری با سلامت روان بود. لذا با توجه به یافته های پژوهش ، ضرورت داردکه مسئولین آموزشی جهت مقابله با آثارمنفی برنامه درسی پنهان و تقویت آثار مثبت آن به طراحی و اعمال محیطی سالم در مدارس اقدام نمایند .