تحقیق تأثیر آموزش امید بر کاهش استرس تحصیلی دختران دبیرستانی
يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۱۸ ب.ظ
تحقیق تأثیر آموزش امید بر کاهش استرس تحصیلی دختران دبیرستانی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 136
حجم فایل: 354 کیلوبایت
قیمت: 9500 تومان
دانلود پایان نامه با موضوع تأثیر آموزش امید بر کاهش استرس تحصیلی دختران دبیرستانی،
در قالب word و در 136 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
فصل اول: مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعریف مفاهیم تحقیق
تعاریف نظری
تعاریف عملیاتی
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه
معنی لغوی استرس
تعاریف استرس
نظریه های استرس
نظریه روان تحلیل گری
نظریه پردازش اطلاعات
الگوی فرهنگی- اجتماعی
الگوی دو هرند
نظریه شناختی- هیجانی
مدل زیستی- روانی- اجتماعی
استرس و مدرسه
استرس تحصیلی
استرس تحصیلی در دانش آموزان
مدیریت استرس در مدرسه
توصیه های برای کاهش استرس مدرسه
تفاوت استرس با اضطراب و افسردگی
استرس واضطراب امتحان
استرس و موفقیت تحصیلی
استرس و نوجوانی
فنون کاهش استرس در نوجوان
مفهوم شناسی امید
تعریف امید
تاریخچه امید
نظریه های امید
نظریه امید آوریل
نظریه امید استاتلند
نظریه امید اسنایدر
رشد امید
مولفه های امید اسنایدر
مولفه اول هدف
راهبرد های رشد اهداف
دومین مولفه تفکر گذرگاه
توانمندسازی تفکر گذرگاه
مولفه سوم تفکر عامل (کارگذار)
افزایش حس کارگزار (عامل)
مدیریت موانع به سمت امیدواری
روش های ایجاد اهداف در نوجوانان
روش های ایجاد انگیزه و نیروی عامل در نوجوانان
روش های مسیریابی در نوجوانان
ارتباط اجزا تشکیل دهنده ی امید
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده در ایران
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
طرح پژوهش
جامعه آماری
گروه نمونه و شیوه گزینش آن ها
ابزارهای پژوهش
شیوه اجرا
روش و ساختار جلسات درمانی
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داد ه ها
مقدمه
شاخص های توصیفی مربوط به متغیر های پژوهش
بررسی فرضیه های پژوهشی
فرضیه اول پژوهش: آموزش امید بر استرس تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد.
فرضیه دوم پژوهش: آموزش امید بر میزان امید دانش آموزان تاثیر دارد.
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و تفسیر
جمع بندی مباحث
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادات پژوهشی
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمایم
مقدمه پایان نامه:
استرس، پدیده ای پیچیده و ضروری زندگی است که گاهی مشکل سازمی شود و اگر انسان قادر به سازگاری با آن نباشد، جسم و روان او مورد تهدید قرار می گیرد. تمایل به کنارآمدن با استرس راه مثبتی است که باعث دستیابی تدریجی به ارتقاء سلامتی می شود (سلمانی باروق و همکاران، 1383).
در دنیای ایده آل و کامل، می توان کودکان و نوجوانان را از هر نوع استرسی و شرایط استرس زا و اثرات منفی چنین شرایطی دور نگه داشت و از آن ها در برابر تنش ها حفاظت کرد. ولی آن ها در دنیایی پرنقص و عیب زندگی و رشد می کنند، نه دنیایی کامل. پس گرچه در این دنیا امکان ندارد که کودکان را از هر نوع استرسی که بر زندگی شان تاثیر می گذارد دور نگه داشت ولی حداقل می توان نیروهای روحی که فرد را در برابر تنش و استرس یاری می کنند، در فرد تقویت کرد. گسترش مشکلات رفتاری که در نتیجه تجربه اتفاقات ناگوار بروز می کنند، تنها به دلیل واکنش نشان دادن در برابر این اتفاقات نیست بلکه به دلیل حس ناامیدی و یأسی است که در نتیجه ی چنین تجاربی در فرد ایجاد می شود(ویل ، 2006).
عوامل مختلفی در تعدیل استرس های ناشی از انتظارات تحصیلی دخیل می باشند. برای نمونه امید، همانگونه که در متون روان شناسی مثبت گرا نیز مطرح شده است، فرضیه مطرح شده در روان شناسی مثبت بر این اساس است که به جای آن که تنها بر رفع مشکلات و نوا قص به شیوه ی قدیمی تمرکز کنیم بهتر است به پرورش و تقویت نیروها و ویژگی های مثبت در فرد بپردازیم. در این صورت بهتر می توان به افراد کمک کرد. (ویل، 2006) امید یکی از سازه هایی است که به عنوان شاخص توانمندی افراد در بهزیستی (رفاه) مثبت مورد توجه واقع شده است. امید در ادبیات روان شناسی، به عنوان یک موقعیت انگیزشی مثبت و یک فرایند شناختی -هیجانی تعریف می شود که منجر به یک حرکت هدفمند به سوی یک هدف مشخص می گردد. و با عملکردهایی نظیر سازگاری روان شناختی، سلامت جسمی، مهارت حل مساله و وضعیت تحصیلی همبستگی بالایی دارد (جکسون، ویس، لاندکوئیست، 2003). امیدواری یک روش ارزشمند برای پاسخ فعالانه به محیط است که فرایند آموزشی را در افراد تسهیل می کند(شید ، 2006). همه افراد ظرفیت افکار امیدوارانه را دارند و سطح تفکر امیدوارانه قابل افزایش است. مفهوم امید یک ایده ابتکاری تازه است که هر روز تعداد بیشتری از پژوهشگران از طریق یافته های تازه تحقیقات خود را روی این مسأله بنا می کنند (اسنایدر ، 2000).
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.